MINYÓ SZERT Károly párosai a K.A.S. Galériában

 

kepernyofoto_2022-03-27_15_36_55.png
 

A Minyó Szert Károly által készített sorozat, a "Páros árnyképek" rávilágítanak az "elmosódó TE" problémájára. Azaz arra, hogy a világ közvetlen "megszólítása", "képzete", "személyessége" halványulóban van. (Ez a TE-képzet erősen kötődik ahhoz, hogy benőséges viszonyba igyekszünk kerülni a világgal, mint az Én a Te-hez, a Másikhoz.) Ez a Te egyszerre vonatkozik a másikra, a világra, de önmagunkra is: belső monológunkban önmagunkat is a legbensőségesebben és a "legszorosabban" így szólitjuk meg. Ez tehát elsősorban egy viszony, amelyen keresztül az ember a "világban való otthonosságát" szó szerint "képezi". Egy emberi hétköznapi álláspont, amelynek ugyanúgy része az önmagunk átadása, a bizalom, a szellemi-lelki tér, az otthonosság. Ezt a Te-viszonyt, eddig is "ködképek" ülték, de most a technológiák által (pl. szelfi) vészesen kezd halványodni, mintha ezer milliárd darabra hullna, nem folytonos, és sokszor nem "felidézhető". (Ezt a Te-viszonyt már többen gondolkodásuk központjába helyezték, pld Buber, Rosenzweig, Lévinas és még sokan mások.) A képalkotás digitális NagyBummja óta a halványodás globális és mindennapi lett. Az én, a te, az ő, a világ mintha csak valóban adatokból állna, hálózati kapcsolatok interakciója lenne (amiképpen ezt a hurok kvamtumgravitációs elmélet is hirdeti, amely szerint pld. csak azért van idő, mert "nagyon elmosódva" látunk,az egészen kis részeknél nincs idő, mint ahogy a nagy kozmikus viszonylatokban is elhanyagolható az idő a világot leíró képletekben). A kérdés tehát, hogy a nagy elmosódás tisztázásával mi marad az emberi kéznél lévő nézőpontból. Ezekben a Minyó "páros árnyakban" ennek az elhalványodásnak a "megragadhatósága" jön elő, kerülérzékelhető állapotba. A párok közötti terek, amelyeket képpé formál, azok eltűnő terek. Kivesznek, mint a növények és az állatok egyedei, fajtái. Adódik a kérdés, ha az igazság utáni természettudományi kutatás és a mindennapi gyakorlat is a bensőséges Te-viszony eltűnéséhez (ködszerűségéhez) vezet, akkor mit kezdjünk magunkkal?

Kurdy Fehér János író, 2021

 

A kiállítás megtekinthetó 2022. 03.30-ig 

A bejegyzés trackback címe:

https://budapestphotofestival.blog.hu/api/trackback/id/tr5617790680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása