ELÉG, ELÉG! ELÉG? ELÉG.
Sebestyén Sára kiállítása elé


_dsf0432.jpgSebestyén Sára fotográfiai munkásságának pillére a minket körülvevő épített környezet. Képei a modernista és kortárs építészet elemeivel játszanak,  gondolkodásmódját vetítik ki kétdimenziós kompozícióiban, ugyanakkor az alkotó nem csak az egyszerű mértani idomok (kocka, hasáb, henger) formáival, hanem azok belső struktúrájával, dinamikájával is foglalkozik. Letisztult, minimalista formanyelvét alapműveletekkel kombinálja: a látvány elforgatásával, olykor tükrözésével, illetve  a képkivágásokkal  adva  új perspektívát a kiemelt részleteknek. 

_dsf0439.jpg

Kevés motívummal építi fel képeit, s reduktív, monokróm  színvilága eltávolít a konkrét látványtól. Sebestyén Sára képeit a textúrák szabályos vizualitása, a struktúrák tárgyszerűsége, a formák és elemek meghatározott ritmusa, valamint a fények, tónusok játéka, illetve ezek kombinációja határozza meg. Kontrasztok, élek, árnyalatok váltakoznak diagolnálisan vagy horizontálisan kompozícióin, a képmezőbe bele-belevágván, egyszersmind tovább is vezetve a néző szemét a konkrét látványtól - a perspektíva szabályaival játszó, mégis kiszámított vizualitással.  Sebestyén  szokatlan képkivágásokkal vagy perspektívákkal absztrahálja a primer látványt, geometriai sziluettekké alakítva a környezetet. A hétköznapi látványból kiemelt, geometrikus struktúrákat, felületeket elnézve tagadhatatlan a Bauhaus szellemi örökségének hatása, ugyanakkor képein az építészeti tagolóelemek, fragmentumok egyszerre az emberi nyomhagyás fizikai és lelki mementóivá is válnak. Hol a fókusz, hol a képkivágás játéka által kelnek életre atmoszférikus hatású fotográfiái, melyek a képi redukció ellenére is lírai összképet eredményeznek. Sebestyén Sára fotói sohasem hűvösen egzaktak, kompozícióinak belső dinamikáját érzéki tónusváltásokkal vegyíti, képeire lírai  minimalizmus jellemző. Sebestyén Sára rendszereket, összefüggéseket keres és talál, a két- és háromdimenziós látvány egymásba játszhatóságával apellál, miközben a fotói  által elmélkedik a világról, s a kép terének problematikájáról.

_dsf0411.jpg

Jelen kiállítás az ELÉG szó értelmét, érzetét járja körül. Sebestyén címeiben sokszor játszik, építkezik a kétértelmű szavakkal is, ezáltal válik munkáiban szinte élővé, érzővé az egyébként hidegnek tartott geometria. Megszemélyesített formák, idomok, vonalak kompozíciói és címei egymásra hatva, egymást kiegészítve vezetik a nézőt egy párhuzamos gondolat- és látványvilág felé. 

SEBESTYÉN Sára (1970)  Esztergomban született, jelenleg Budapesten él és alkot. Korábban az építészet és interior világában dolgozott, 2018 óta aktív a hazai kortárs művészeti életben. Több magángyűjteményben és közgyűjteményben is szerepelnek művei. 

Somosi Rita

 

A kiállítás az Újbuda Galériában megtekinthető 2024.04.25. és 05.21. között.



A bejegyzés trackback címe:

https://budapestphotofestival.blog.hu/api/trackback/id/tr9618400861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása